Morten Børup Skolen - logo

Udeskole - Den grønne skolegård

På Morten Børup Skolen ønsker vi at trække mere undervisning ud i det fri og sikre endnu mere udeskole. Derfor har vi med hjælp fra fonde, private virksomheder og Forældreforeningen for mere udeskole etablere en grøn skolegård – eller en grøn oase - på Morten Børup Skolens grund. I den grønne skolegård er der vandtønder, plantekasser, udekøkken, bålsted, begrønnet shelter, en varieret beplantning, insekthoteller, læringstavler og meget mere. Alt sammen noget der gør det muligt at kombinere teoretiske og praktiske læringsforløb om blandt andet bæredygtighed, komposteringer, biologiske kredsløb, vandets vej, mad fra jord til bord og meget mere.

Ud over de positive muligheder i forhold til selve undervisningen, ved vi, at undervisning og ophold i det fri fremmer samarbejde, sociale relationer og evnen til fri leg, ligesom det giver børnene gode muligheder for fysisk bevægelse. Derfor er vi glade for at have fået hjælp til at etablere en grøn skolegård på Morten Børup Skolen.

Givet skolens centrale placering i byen har vi endvidere set et stort potentiale i forhold til at skabe inspirerende udearealer, der fungerer som lokalområdets udearealer. Byens børn, unge og familier har masser af muligheder for udendørs aktiviteter og ophold i naturen midt i Skanderborg by, og der er mulighed for at de kan mødes i deres fritid for at være sammen om forskellige aktiviteter på Morten Børup Skolens grund. Det kan være for at spille bold på skolens boldbaner eller for at udfolde sig på legepladsen, men det kan også være for at mødes om mere rolige aktiviteter som mad over bål eller en nat i den begrønnede shelter. Området med bålstedet kan bookes på udinaturen.dk, som er Friluftsrådet side. I skoletiden er området (naturligvis) forbeholdt skolen og vores elever, men efter kl. 17 i hverdage og i weekender er alle velkommen. Lad os være fælles om at passe godt på vores oase midt i byen.

Der er en række fonde, virksomheder og privatpersoner, der har støttet projektet. Dem skylder vi en særlig tak! Det drejer sig om: Friluftsrådet, SKØN-puljen, Grøn Partnerskabspuljen, Matas Miljøfond, Siltec, Christiansminde Plantecenter, Linå, Rema1000, Kromann Remeurt, Stark, Harald Røgen og sønner, Føtex, Skitour, Flüger Farver, Contesta, Rengøringskælderen, Netto, Familien Damgaard, Pernille Bindesbøl, Isabels mor og far, Bastian Høgn, Familien Schou Sundgaard, Allan Ormel, Dich Stoffer og Caroline Maindal Kjærgaard. Desuden har Forældreforeningen for mere ude-skole på Morten Børup Skolen stået for en flot donation. Formålet med foreningen er netop at arbejde for mere inspirerende og grønne udearealer omkring Morten Børup Skolen til glæde og gavn for eleverne på skolen og det omkringliggende samfund. Forældre-foreningen er organiseret uafhængigt af skolen, men samarbejder naturligvis med skolen om konkrete ideer og tiltag, idet planerne vedrører skolens grund.

Herudover ønsker vi at takke alle de personer, der har valgt at støtte den grønne skolegård anonymt, og alle dem, der har givet håndsrækninger på anden vis.

Alle former for støtte har haft betydning, og vi skylder alle, der har bidraget, en kæmpe tak!

Åbning